نگین رایان

۵ مطلب در اسفند ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بررسی ادبیات حقوقی ساختار حکومت در آثار دینی منتشره ازسال 1356 تا تیر 1358

بررسی ادبیات حقوقی ساختار حکومت در آثار دینی منتشره ازسال 1356 تا تیر 1358

به صورت ورد ودر142صفحه

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان میثاق حقوقی،سیاسی حاکم بر روابط دولت و ملت و نهاد متمدن حقوقی، محصول مجاهدت ها، تلاش ها و افکار مترقی در زمان تصویب خود به شمار می آید.هرچنداین قانون مترقی اسلامی و انسانی در سال 1358 و در طی چند ماه توسط اعضاء محترم مجلس بررسی نهائی قانون اساسی به تصویب رسید، اما پیش زمینه های فکری و بستر های نظری آن به نظر می رسد سابقه ای دیرین داشته باشد. اگراین قانون را به عنوان تجسم فقه سیاسی تشیع و نظام سیاسی اسلام تلقی کنیم، زمینه های فکری آن سابقه ای بالغ بر 1400 ساله دارد و از اثرات عظیم فکری، حقوقی، سیاسی و فقهی برخوردار است.دراین قانون علاوه بر طرح و تصویب موضوعات مختلف حقوقی در طی 175 اصل اصولی بس مهم و جامع به شکل حکومت، اهداف آن، ریشه های حاکمیت، تعداد قوا و روابط آنها اختصاص یافته است. لذا مسئله ای که حائز اهمیت است و نیاز به بررسی بیشتر و جامع تر دارد اینست که آیا شکل و ساختار حکومت در قانون اساسی مصوب سال 1358 امری ارتجالی و تصادفی است یاریشه در آثار علمی ماقبل خود دارد که توسط اندیشمندان دینی و اسلامی و ماه ها قبل از تصویب آن به عرصه بحث و نقد گذاشته شده است، لذا به منظور دست یافتن به مبانی حکومت جمهوری اسلامی، بهترین و مفید ترین منبع، بررسی حقوقی، آثار منتشره در این زمینه و در سالهای منتهی به پیروزی نهضت و انقلاب اسلامی می باشد. این طرح در همین راستا و به منظور ارائه مبانی فکری و نظری حکومت جمهوری اسلامی انجام می گیرد، تا روشن شود که آیا جمهوری اسلامی قبل از تصویب در رفراندم سال1358 دارای زمینه های فکری در تشکیل نظام بوده است یا خیر؟


دانلود فایل



  • ۰
  • ۰

small bath solution

small bath solution

small bath solution 194 صفحه pdf راه حل های درآوردن حمام سرویس و روشویی در فضاهای کوچک را به زبان انگلیسی در پلان وتصویر بررسی می کند وشامل قسمت های زیر می شود:
1 Compact Creativity. . . . . . . . . . . . . . . .6
Open and Accommodating . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 8
Squared Off . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
Moving Up . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .16
Master Peace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Smart Growth . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
Seashell Personality. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
Room to Breathe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32
Space Exploration. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
Complete Recovery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Aptly Adapted . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
From Thin Air . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48
Refined Beauty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 52
2 Spa Inspiration . . . . . . . . . . . . . . . . . .56
Clean Sweep. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Guest Privileges. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
Seasoned Serenity . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
Practical Magic . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70
Tranquil Translation. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74
A Little Massaging . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Dramatic Flair . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Sea Change. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Straight Away . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
Colorful History. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92
Sheer Luxury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Smooth Moves . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
3 Powder Room Finesse. . . . . . . . . . .104
Steps to Style. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 106
Winning Metals. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
Hall Pass . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 109
Beauty from the Basin. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Eco-Rich Elegance . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
Petite Sparkle. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
Warming Trend . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 114
Side Show . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
Special Effects . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
4 Dream Rooms, Real Budgets . . . . 118
Traditional Treasure . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .120
Patience Pays . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .126
Natural Retreat . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .130
Pure and Simple. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .136
Refresher Course. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
Modern Angle . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .144
Splash of Glamour . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .150
Unfitted Charm . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .154
Skimming the Surface . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .158
Freshen Up . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .162
Better with Age . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .168
Worth the Wait . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .172
5 Bath Workbook . . . . . . . . . . . . . . . . . 176
Resources. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .188

دانلود فایل



  • ۰
  • ۰

پایان نامه نیاز سنجی کارکنان اطلاعات استان خراسان رضوی

بیان مسأله

امروزه به موازات آموزشهای مرسوم نظام آموزشی و دانشگاهی، موسسات، ادارات و سازمانهای مختلف برنامه‎هایی را طرح کرده و برای دستیابی به اهداف خاص خود به اجرا درآورده‎اند. در اغلب کشورها آموزشهای ارائه شده برای همگان و آموزشهای تخصصی و کاربردی برای کارورزان و کارکنان بخشهای عمومی و خصوصی به عنوان صنعت رشد قلمداد می‎شود و سالانه بخش زیادی از درآمدهای آنان صرف توسعه و بهسازی فعالیت هایشان می گردد و همگام با رشد جمعیت و توسعه اقتصادی ـ اجتماعی این سرمایه‎گذاری‎ها را افزایش می‎دهند و این همه بر این باور استوار است که سرمایه‎گذاری در بخش آموزش و تربیت نیروی انسانی همانند سرمایه گذاری در دیگر عوامل رشد و توسعه دارای بازده اقتصادی است و در کنار آن پرورش مردم با فرهنگ و آگاه به عنوان آحاد جامعه، بهره‎وری و بهره‎گیری بهینه از سایر سرمایه گذاری‎های مادی و فرهنگی را افزایش می‎دهد. به همین دلیل بسیاری از کشورهای جهان سعی دارند به توسعه کمی و کیفی برنامه‎های آموزشی و تربیتی ـ فرهنگی خود پرداخته و مردم را از نعمت مجموعه‎ای دانشهای عمومی و تخصصی که برای بهزیستن ضروری می باشد، برخوردار سازند. اساساً هر سازمان بر حسب یک نیاز عمومی و اجتماعی به وجود می‎آید. آنچه که مسلم است این است که یک سازمان برای این بوجود می‎آید که کالایی را تولید و یا خدمتی را به جامعه عرضه کند. بدین جهت هر چه نیاز اجتماعی گسترده تر و حیاتی تر باشد امکان افزایش وتوسعه آن سازمان بیشتر است و این در حالی است که سازمانها برای اینکه به اهداف خودشان نائل شوند، مجبورند با بخشها و گروه‎های مختلف موجود در جامعه ارتباط داشته باشند، به عبارت دیگر سازمانها نمی توانند مستقل از محیط باشند بلکه باید پیوسته با آن تغییر کنند و با آن تطبیق نمایند و تغییر خود را بهبود بخشند. در این زمان است که نیازهای افراد، متناسب با شرایط محیط و نوع کار کارکنان مطرح می شود. این که اموزش ها مطابق با نیازهایی باشد که کارکنان در جریان کار احساس می کنند و در جهت حل مشکلاتی باشد که در جریان کار با آن برخورد داشته اند مسئله مهمی است که اثر بخشی این دوره ها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. در راستای تحقیق اهداف ناجا و با توجه به ضرورت و اهمیت استمرار آموزش های تخصصی، معاونت آموزش ناجا تلاش دارد علاوه بر اجرای آموزش های بدو خدمت دوره های آموزش تخصصی تکمیلی را بطور گسترده ای در طول خدمت کارکنان ناجا به اجرا در آورد. این دوره ها براساس نیازمندی معاونت ها و یگان های مستقل ناجا و با محوریت رشته های شغلی ناجا تعریف شده است. مجموعه عناوین آموزش های مورد بحث در کتاب حاضر در ذیل رسته های انتظامی، اطلاعات، آگاهی، راهور، عملیات ویژه، مرزبانی، اداری، دارائی، آماد و پشتیبانی، مخابرات و الکترونیک، دریائی، فنی و مهندسی، بهداری، رایانه و سیستم، حقوق، مخارف اسلامی و علوم انسانی و همچنین آموزش های تخصصی تکمیلی مشترک و نیز آموزش های فرماندهی و مدیریت تقسیم بندی شده است. آموزش های تخصصی تکمیلی با استناد به ماده 38 قانون استخدام ناجا (مصوب خرداد ماه 1383) و به منظور تکمیل آموخته های گذشته و روز آمد نمودن اطلاعات تخصصی کارکنان ناجا برای نیل به ترفیع و یا تصدی مشاغل خاص طراحی گردیده است و لذا همه ساله مورد بازنگری و تجدید نظر قرار می گیرد و آموزش های مورد نیاز به آنها اضافه می گردد. در راستای تحقیق اهداف ناجا و با توجه به ضرورت و اهمیت استمرار آموزش های تخصصی، معاونت آموزش ناجا تلاش دارد علاوه بر اجرای آموزش های بدو خدمت دوره های آموزش تخصصی تکمیلی را بطور گسترده ای در طول خدمت کارکنان ناجا به اجرا در آورد. این دوره ها براساس نیازمندی معاونت ها و یگان های مستقل ناجا و با محوریت رشته های شغلی ناجا تعریف شده است. مجموعه عناوین آموزش های مورد بحث در کتاب حاضر در ذیل رسته های انتظامی، اطلاعات، آگاهی، راهور، عملیات ویژه، مرزبانی، اداری، دارائی، آماد و پشتیبانی، مخابرات و الکترونیک، دریائی، فنی و مهندسی، بهداری، رایانه و سیستم، حقوق، مخارف اسلامی و علوم انسانی و همچنین آموزش های تخصصی تکمیلی مشترک و نیز آموزش های فرماندهی و مدیریت تقسیم بندی شده است. آموزش های تخصصی تکمیلی با استناد به ماده 38 قانون استخدام ناجا (مصوب خرداد ماه 1383) و به منظور تکمیل آموخته های گذشته و روز آمو نمودن اطلاعات تخصصی کارکنان ناجا برای نیل به ترفیع و یا تصدی مشاغل خاص طراحی گردیده است و لذا همه ساله مورد بازنگری و تجدید نظر قرار می گیرد و آموزش های مورد نیاز به آنها اضافه می گردد. (معاونت آموزش ناجا ، 1383) مساله ای که این پژوهش قصد بررسی آن را دارد این است که آیا این برنامه‌های آموزشی در راستای نیازهای شغلی کارکنان بوده است؟ و آیا کارکنان ناجا نیازهای اموزشی دیگری نیز دارند که باید براورده شود‌؟ اهمیت و ضرورت مساله: فعالیتهای آموزشی و فرهنگی مانند هر یک از فعالیتهای وسیع دیگر با مشکلات نیروی انسانی، سازماندهی مواد و تجهیزات و غیره روبرو است. ضرورت انجام این فعالیتها ازیک سو و محدود بودن منابع از سوی دیگر باعث شده است که روشهایی ابداع شود تا بهره‌برداری هر چه بیشتر از منابع برای دستیابی به اهداف امکان پذیر گردد، از جمله این روشها ارزیابی و بررسی نیازها است. اتفاق نظر برنامه‌ریزان و نظریه‌پردازان آموزشی، روی بنا گذاری هدف بر پایه نیازها، نشان دهنده اهمیت شناسایی، اولویت بندی و به کارگیری «نیاز» در تدوین برنامه است. تعریف نیاز به عنوان فاصله بین وضع موجود و وضع مطلوب در برنامه‌ریزی‌های آموزشی بیشتر استفاده می‌شود. جایگاه نیاز در تدوین هدف، برای برنامه‌ریزی‌های آموزشی آنجاست که بدون اطلاع از کمبودهای موجود امکان تنظیم هر طرح یا نقشه‌ای برای اقدام بیهوده است. زیرا زیربنای منطقی تصمیم‌گیری را حل مسئله یا بهبود موقعیت تشکیل می‌دهد. از این رو: 1- هرگاه تصمیم به اقدام گرفته شد، 2- باید به هدفگذاری پرداخت 3- برای این کار اولین گام «سنجش نیاز» است. این اقدام می‌تواند از تصمیم یک فرد برای رفع احتیاجات زیستی یا رشد روانی، تا اراده یک جامعه برای توسعه فردی ـ اجتماعی، نوسان داشته باشد. مسلم است هر چه نیاز اساسی‌تر باشد، هدف کلی‌تر، دامنه اقدام وسیع‌تر، حجم عملیات گسترده‌تر و حساسیت دستیابی به نتیجه افزونتر خواهد بود. از مشخصه‌های نظام‌های تربیتی و فرهنگی امروز، روز افزونی رسالتهای آن، برای تطابق کارکردهایش با نیازهایی است که جامعه احساس می‌کند. نتیجه این انطباق، ساخته شدن «شهروند رشید» به تعبیر افلاطونی آن است ـ یعنی کسی که شایستگی زندگی در «نیک شهر» را داشته باشد و به توسعه آن نیز یاری رساند.

فرمت ورد تعداد صفحات 46


دانلود فایل



  • ۰
  • ۰

دانلودمقاله زلزله

 

 زلزله یکی از مخاطرات طبیعی می باشد که امروزه به طور چشمگیری موردتوجه جوامع وملل قرار گرفته است . و در زمره ی آنها کشورهایی که در مناطق نزدیکتری به کانونهای زمین لرزه ای قرار دارند در خطر بیشتری هستند ، از جمله کشور عزیزمان ایران .
تاریخچه زلزله ای ایران به خوبی نشان می دهد که هیچ نقطه ای از ایران را نمی توان در مقابل زلزله مصون فرض کرد وقوع زلزله هایی مانند رودبار ،منجیل ،زرند، وبم ما را به واکنش بیشتری وا می دارد که به طور جدی وعلمی باید در مقابل این معضل عظیم به مبارزه برخیزیم حال اینکه : 1- وضع زلزله در ایران چگونه است ؟2- چه اقداماتی باید در مقابل آن انجام دهیم ؟ موضوعاتی است که در این تحقیق معطوف نظر ماست . و ما بعنوان افرادی از این جامعه می کوشیم تا در حد توان هم بر معلومات خود بیفزاییم وهم دوستان خود را با زلزله بیشتر آشنا کنیم واز روشهای پیشگیری صدمات زلزله بیشتر اطلاعات کسب نماییم .
به امید آنکه در پایان این تحقیق موفق بوده ووظیفه اجتماعی خود را در این مورد به خوبی انجام داده باشیم .
دوران زلزله خیزی در ایران ( پنج دوره ) :
به طور کلی دوره های مختلف زلزله خیزی در ایران را به 5 دوره مختلف تقسیم می کنند که شامل : 1- دوره فرمانروایی خلفا (622تا 1258م) :
این دوره را می توان به گونه ای دقیق تر دوره اولیه اسلامی نامید که از نخستین سال عصر اسلامی تا چپاول بغداد توسط مغولان در سال 1258 را دربر میگیرد . ویژگی بر جسته این دوره دراز که به آن یک پارچگی می بخشد این واقعیت است که ایران وعراق بخشی از یک امپراطوری یگانه بوده اند ، گو اینکه دراواخر این دوره یگانگی، پنداری بیش نبود . ازآنجا که عراق مرکز این امپراطوری بود ،نزدیک به همه اطلاعات ما درباره زمین لرزه از منابع عربی و عمدتاً از رویداد نگاریهای تاریخی به دست آمده است . آن چه از آثار فارسی بومی باقیمانده بسیار اندک است وسهم چندانی در داده ها ی ما ندارد . تقریباص همه لرزه های ثبت شده ایران درمنطقه ای رویداده که شاهراه اصلی خراسان از آن می گذشته است ،مهمترین وپر رفت و آمد ترین شاهراه بود ،راه کاروان رویی که فراورده ها را از چین وهند می آورد ، از دالان طبیعی میان کوه پایه های البرز وکناره کویر مرکزی می گذشت آنگاه به سوی جنوب باختری می گشت تا از زاگرس بگذرد وبه دره دجله و فرات سرازیر شود .
فعالیت لرزه ای در این دوران محدود به رویدادهایی است که به خراسان وری وگرگان آسیب رساندند.
2- دوره مغولان وترکمانان (1258 تا 1598 م ) :
این دوره از یک سوبا چپاول بغداد توسط مغولان و از سوی دیگر با انتقال پایتخت صفویان از قزوین به اصفهان ، که سر آغاز روزگار تازه ای شد ، تعریف می شود.
دلیل این بخش بندی تفاوت آشکار آن با دوره پیش از خود ،یعنی دوره فرمانروایی خلفا است .
بنیادی ترین دگرگونی آن بود که جوابی گسترده ای میان جهان عرب ،که در مصر ممالک وسوریه متمرکز بود ، و ولایتهای خاوری پیشین امپراطوری اسلامی پدید آمد .
امور ایران به طور جداگانه به عنوان تابعی از اوضاع داخلی و زیر تأخیر عواملی بیرونی مهمی از سوی خاور سر چشمه گرفت وپیش می رفت ،باز تاب این وضعیت در این واقعیت به چشم می خورد که آثار فارسی به عنوان منابع عمده اطلاعات جایگزین آثار عربی می شود . این تغییر بسیار مهم است زیرا شیوه ای که منابع فارسی به پدیده های طبیعی می پردازند شیوه اصلی منتظمی است یکی از ویژگیهای نمایان این دوره سرودن اشعاری درباره زمین لرزه است ،که بر افزون بیان احساسات گوناگون بر انگیخته از فاجعه ،غالباً دارای اطلاعات سودمند مانندتاریخ دقیق رویداد ،یا کارهای بازسازی پس از رویداد می باشد .
3- سده های هفدهم وهجدهم میلادی :
دوره ای که انتقال پایتخت به اصفهان توسط شاه عباس سر آغاز آن بود شاهد ثبات وشکوفایی افزون تر ی در قلمرو صفویان بود ، که در نتیجه فرمانروایی شاه عباس پدید آمده بود و درجه تمرکز قدرت حکومت از آن چه که در طی سده ها وجود داشت بیشتر شده بود . در 1722 میلادی این آرامش نسبی به یکباره دراثر یورش افغان ها به ایران آشفت و سده ای که به دنبال آن آمد و دوران نادر شاه رانیز در برداشت ،فرو پاشی ثبات سیاسی از جمعیت تهی شدن مناطق روستایی وبدتر شدن زندگی اقتصادی منطقه راشاهد بود. پایتخت نادر شاه مشهد بود و پس از مرگ او در 1747سال میلادی ایران به مناطق نفوذ جداگانه ای تقسیم شد .جانشینان اوافشاریان ، وبر آمدن افغانستان مستقل ،بیشترین تأثیر را در خاور وشمال خاور کشور داشت در حالی که پیش از گذشت یک دهه از هرج ومرج نظم تا اندازه ی زیادی در جنوب وباختر ایران به وسیله کریمخان زند که مرکز فرمانروایی اش شیراز بود ،مستقرشد،
پس از مرگ او در سال 1779 میلادی نبردی دراز و دامنه دار برای تصاحب قدرت میان جانشینان او و قاجار درگرفت .
قاجار ها که پایگاهشان در استانهای خزر بود سرانجام پیروز شدند و در سال 1794 میلادی حکومت رابدست گرفتندو تهران پایتخت جدید شد . در چنین زمینه سیاسی بود که اوج شکوفایی وسپس تنزل تدریجی موقعیت ایران در عرصه بازرگانی بین المللی وبین قاره ای جریان داشت ؛ جاده های زمینی که از کشور می گذشت به آهستگی جای خود را به راههای اقیانوسی که بوسیله هلندی ها وانگلیسی ها در اوایل سده هفدهم گسترده شد می داد .
در دانسته های ما درباره ی تاریخ زمین لرزه ای ایران در دوره پیش از 1600 میلادی سهم مسافران آن روزگار اندک بوده است . اشاره های گذرا به مناطق زمین لرزه خیز وگزارشهای ارزشمند گه گاهی لرزه ای ویژه را می توان از میان توصیف امور و اوضاع واحوال منطقه ای یافت که، به رغم این دوره رخ داده است والبته نسبت به دوران قبلی زلزله های کمتری رخ داده است که خیلی چشمگیر نبوده به جز چند زلزله که در گیلان و نواحی خزر و به خصوص شیراز قدیم .
4- دوران قاجاریه (1794 تا 1925 ) :
با آغاز سده نوزده بهبود مستقیم وآشکاری در حجم وکیفیت داده های لرزه ای پدید می آید وهر چه فاصله بازمان حاضر کمتر می شود این داده ها نیز کامل تر می شود . این امر عمدتاً به دلیل در دسترس قرار گرفتن منابع اطلاعاتی افزون تری است که عبارتند از گزارشهای مطبوعات فارسی ومکالمات دیپلماتیک انگلیسی ها که در زیر تا حد امکان به هر یک از آنها خواهیم پرداخت با این همه ،انواع اسنادی که پیش از این باز شناخته شدند همچنان اطلاعات سودمند بسیاری فراهم می آورند .
زمین لرزه های ثبت شده در دوره های مختلف را می توان الگوهای نمایانی تشخیص داد .بین سال های 1916 تا 1923 میلادی هیجده زمین لرزه از 24 زمین لرزه ای که در ایران گزارش شده ، درخاور دامغان یعنی در خراسان ویا در ایران خاوری روی داده است .
اما در سال های 1900 تا 1915 میلادی تنها 5 زمین لرزه از 24 رویداد ی که ذکر شده در این ناحیه روی داده است و گرایش ناهمگن لرزه ها بیشتر به سوی بخشهای شمال باختری وشمال مرکزی کشور متوجه بوده است .
5- دوره اخیر ( از 1925 م تا امروزه ) :
پس از سال 1925 میلادی دستیابی به اطلاعات مستند ،باگذشت زمان بهبود بیشتری می یابد و ارزش خود را برای اصلاح محل رو مرکز زمین لرزه هایی که به کمک دستگاه تعیین شده است ،به ویژه تاحدود 1950 میلادی ،همچنان نگاه می دارد ، هنوز شمار زیادی از لرزه های شناخته شده نه درمطبوعات ثبت می شود ونه در مکالمات دیپلماتیک اما این گفته به طور کلی تنها درباره رویدادهای کوچک درست است .
از سوی دیگر بسیاری از زمین لرزه های مبهم نیز به گونه ای موفقیت آمیز باز شناخته شده است . تا حدود سال 1940 میلادی به گونه ای تقریباً منظم از پرونده های اسناد استفاده کرده اند همچنین برای جستجوی اطلاعات درباره برخی رویدادهای کاوش در روزنامه ها ، به ویژه ایران واطلاعات که نخستین شماره آن در یازده ژانویه 1926 در آمد، شده است .
که این دسته از کتابهای ملی موجود است .در مواردی همسان به مطبوعاتی محلی نیز تا زمان حاضر مراجعه شده است . اکنون داده های مستند برای تقریباً هر جای کشور وحتی در مورد لرزه هایی بسیار کم اهمیت در دسترس است ودیگر به دنبال کردن بررسی ها یمان در این منابع ادبی نیازی نیست . فهرست های لرزه ای منطقه ای وجهانی متعددی منتشر شده است . و از سال 1930 میلادی تا کنون بیش از 20 فهرست که اطلاعات بسیار سودمندی را درباره زلزله به ما می دهد در آمده است .
اندک شماری از این فهرست ها تازه ودقیق هستند ومنابع خود را ذکر کرده اند وبرخی نیز کهنه شده واطلاعات دست دومی را دراختیار دارند و همچنین بی دقتی های بسیاری را در بر دارند .برخی بیش از حد ساده شده وگمراه کننده هستند وخطاهای بزرگی را در بر دارند و برخی لرزه ها رابارها در تاریخ ذکر کرده اند که گاهی تفکیک واصلاح آنها دشوار است .
تنها در طول چندسال اخیر است که تهیه فهرست زمین لرزه های تاریخی و دوره اخیر به گونه ای شیوه دار وقابل اطمینان تری انجام می گردد که مانیز در این باره در همین حد بسنده می کنیم .
پیش بینی زلزله
امروزه زلزله شناسان در خیلی از کشورهای دنیا بدنبال روش های مطمئنی هستند که آنان راقادر به پیش بینی موقعیت ،زمان و قدرت زمین لرزه بنماید . درصورتی که برق ومنابع گاز راقطع نمائیم کوره های کوچک را خاموش وفرآیندهای مختلف شیمیایی ،منفجره با آتشگیر را به موقع متوقف نموده ومردم را از ساختمان هاتخلیه کنیم .همچنین در صورت معلوم بودن و پرویدهای برگشت زلزله ها،طراحان قادر خواهند بود تصمیم گیری کنند که برای ضرر زلزله ساختمانها و سایر سازه ها واقعاً به چه چیزی نیاز است ،و بدین وسیله به طور قابل ملاحظه ای هزینه اقدامات ضرر زلزله را کم کرده واز مقاوم نمودن بعضی سازه ها محکم خودداری کنند . با این حال ساده اندیشی خواهد بود فکر کنیم که محقق اینکه مسئله پیش بینی به طور موفقیت آمیز انجام گرفت، زلزله نموده گروه اصلی سازه ها از بین خواهد رفت در حقیقت ،تخلیه گروه کثیر مردم و فوایدایمنی کردن اماکن مخصوصا در شهر ها وشهرک ها ،به طور وضوح در جای خودکاملا مسئله است . علاوه بر این نگاه داشتن مردم در زیر چادر برای مدت دراز مدت در جاهای با آب و هوای گرم قابل قبول می باشد و در حالت از بین رفتن کامل شهر همجوار که درصورت طرح نشدن ساختمان ها برای تحمل با زلزله حتمی است ، به اشکال می توان به آن به عنوان راه حل نگاه کرد ، تجربه نشان می دهد که تلفات ناشی از آتش سوزی ها وخسارت سنگینی به ساختمان ها وخطوط تدارکات ،درمناطقی که سازه هایشان فاقد ایمنی لازم می باشد به مراتب سنگین تر از هزینه مقاوم نمودن در مقابل زلزله می باشد . بهترین مثال ها عبارت از زمین لرزه هایی است که در دوم فوریه سال 1960 در مراکش ، در 26 ژوئن 1963 در یوگسالوی و در آوریل مه سال 1976 در اتحاد شوروی رخ دادند و در آنجا در موقع بنا ، از صدمه احتمالی وارده از زلزله ها چشم پوشی گردیده و در نتیجه خسارت وارده به سازمان های غیر مقاوم در برابر زلزله کلی بود .
اصولا به وسیله رصد واندازه گیری انباشت کرنشی که درشت ها قبل از شکست ناگهانی و از این رو قبل از زلزله به وجود می آید ،می توان زمان ومکان وقوع زلزله و شدت آن را پیش بینی کرد . در خیلی از مواقع ملاحظه شده است که این روند به همراه تغییراتی در میدان های مغناطیسی ،نقاط مرجع ،وسایز عوامل می باشد که در صورت اندازه گیری قبلی ،می تواند نشانگر تجاوز کرنش سگ از حالت بحرانی در آن محل باشد .
مدتی قبل از زلزله ( آن طوری که به وسیله زلزله شناس های شوروی در اواخر سال های 1950 کشف شد .) سرعت های نسبی که با آن ها امواج S,P به ایستگاههای زلزله نگاری می رسند . ابتدا کم شده و بعداً افزایش می یابند .

 

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله  37  صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید


دانلود فایل



  • ۰
  • ۰

انبارداری

انبارداری

انبارداری

پروژه انبارداری

بانک اطلاعاتی اس کیو ال سرور

امکانات :

ثبت  ، ویرایش ، جست و جو و حذف کالا وطرف حساب

صدور فاکتور با امکان چاپ آن

گزارش گیری از کالا ها و طرف حساب ها 

سیستم لاگین و ثبت کاربر حرفه ای 

جهت ورود اولیه از ااطلاعات رو به رو استفاده کنید :نام کاربری  : admin رمز عبور : admin 


دانلود فایل


برای شروع اینجا کلیک کنید
آدرس کانال تلگرامی سامانه کمپ ایران