نگین رایان

  • ۰
  • ۰

بحث ما درباره مسأله معاد است . مسأله معاد از نظر اهمیت ، بعد از مسأله توحید مهمترین مسأله دینی و اسلامی است . پیغمبران ( و بالخصوص&rlm آنچه از قرآن درباره پیغمبر ما استفاده می&rlm شود ) آمده&rlm اند برای اینکه مردم&rlm را به این دو حقیقت مؤمن و معتقد کنند : یکی به خدا ( مبدأ ) و دیگر به&rlm قیامت و یا فعلا به اصطلاح معمول ما معاد مسأله معاد چیزی است که برای&rlm یک مسلمان ایمان به آن لازم است ، یعنی چه ؟ یعنی در ردیف مسائلی نیست&rlm که چون از ضروریات اسلام است و ایمان به پیغمبر ضروری است ، پس ایمان&rlm به آن هم به تبع ایمان به پیغمبر ضروری است . ما بعضی چیزها داریم که باید به آنها معتقد بود ، به این معنا که&rlm اعتقاد به آنها از اعتقاد به پیغمبر منفک نیست ، باید به این&rlm معناست نه به معنی تکلیف ، به معنی این است که انفکاک پذیر نیست که&rlm انسان به پیغمبر و اسلام ایمان و اعتقاد داشته باشد ولی به این چیز ایمان&rlm نداشته باشد . مثلا روزه ماه رمضان ، می&rlm گویند که روزه ماه رمضان از ضروریات اسلام است . اگر کسی روزه نگیرد و بدون عذر روزه بخورد ، این&rlm آدم فاسق است ولی اگر کسی منکر روزه باشد ، از اسلام خارج است ، چرا ؟
برای اینکه اسلام ایمان به وحدانیت خدا و ایمان به پیغمبر است و امکان&rlm ندارد که کسی به گفته پیغمبر ایمان داشته باشد ولی روزه را منکر باشد ، چون اینکه در این دین روزههست از ضروریات و از واضحات است ، یعنی نمی&rlm شود انسان در ذهن خودش&rlm میان قبول گفته&rlm های پیغمبر و منها کردن روزه تفکیک کند . ولی خود مسأله&rlm اعتقاد به روزه داشتن مستقلا موضوع ایمان و اعتقاد نیست ، یعنی در قرآن&rlm هیچ جا وارد نشده : کسانی که به روزه ایمان می&rlm آورند . اما گذشته از اینکه مسأله معاد و قیامت مثل روزه از ضروریات اسلام&rlm است ( یعنی نمی&rlm شود کسی معتقد به پیغمبر باشد ولی منکر معاد باشد ) در تعبیرات قرآن کلمه ایمان به قیامت ، ایمان به یوم آخر آمده است ، یعنی&rlm پیغمبر مسأله معاد را به عنوان یک چیزی عرضه کرده است که مردم همان&rlm طوری که به خدا ایمان و اعتقاد پیدا می&rlm کنند ، به آخرت هم باید ایمان و اعتقاد پیدا کنند ، که معنی آن این می&rlm شود که همین طوری که خداشناسی لازم&rlm است ( یعنی انسان در یک حدی مستقلا با فکر خودش باید خدا را بشناسد ) در مسأله معاد نیز انسان باید معادشناس باشد ، یعنی پیغمبر نیامده است&rlm که در مسأله معاد بگوید چون من می&rlm گویم معادی هست شما هم بگویید معادی&rlm هست ، مثل اینکه من گفتم روزه واجب است شما هم بگویید روزه واجب است&rlm . نه ، ضمنا افکار را هدایت و رهبری و دعوت کرده که معاد را بشناسند ، معرفت و ایمان به معاد پیدا کنند .
معاد ، جزء اصول دین
اینکه علمای اسلام معاد را از اصول دین قرار داده&rlm اند ولی سایر ضروریات&rlm را از اصول دین قرار نداده&rlm اند ، بر همین اساس است . چون خیلی اشخاص از ما این سؤال را می&rlm کنند ، می&rlm گویند شهادتین که انسان به آن مسلمان می&rlm شود دو چیز بیشتر نیست : اشهد ان لا اله الا الله ، اشهد ان محمدا رسول الله&rlm
. دیگر چرا مسأله معاد را جزء اصول دین قرار داده&rlm اند ؟ خوب ، آدمی که&rlm به پیغمبر ایمان داشته باشد ، به هر چه پیغمبر گفته ( اگر برایش ثابت&rlm شود که پیغمبر گفته ، مخصوصا اگر ثبوتش به حد ضرورت و بداهت برسد ) ایمان پیدا می&rlm کند ، پس ما باید بگوییم اصول دین دو چیز بیشتر نیست
( 1 ) : توحید ، نبوت ، معاد فرع و طفیلی نبوت است ، چون ما به نبوت&rlm
اعتقاد داریم و پیغمبر از معاد خبر داده ، به معاد هم اعتقاد داریم ، همین طوری که چون پیغمبر گفته&rlm اند نماز واجب است به نماز هم اعتقاد داریم ، نماز هم از ضروریات است ، روزه هم از ضروریات است ، حج هم از ضروریات است . این ایراد وارد نیست ، چون علت اینکه مسلمین معاد را جزء اصول دین&rlm قرار داده&rlm ا ند این بوده که اسلام درباره معاد یک امر علاوه&rlm ای از ما خواسته&rlm ، یعنی نخواسته ما فقط آن را به عنوان یکی از ضروریات اسلام ، به طفیل&rlm قبول نبوت قبول کرده باشیم ، خواسته که خود ما هم مستقلا به آن ایمان و اعتقاد داشته باشیم ، ولو مثلا ما به نبوت اعتقاد نداشته باشیم ، به معاد اعتقاد داشته باشیم . این که ولو می&rlm گویم نه اینکه از آن صرف نظر می&rlm کنم ، می&rlm خواهم بگویم یک مسأله&rlm ای است که خواسته ما مستقلا به آن ایمان&rlm داشته باشیم و لهذا قرآن استدلال می&rlm کند بر قیامت ، استدلال نمی&rlm کند بر روزه&rlm ، می&rlm گوید روزه را پیغمبر گفته ، ولی استدلال می&rlm کند بر قیامت ، چه آن نوع&rlm استدلالی که پایه آن خود توحید است ، و چه آن استدلالی که پایه آن نظام&rlm خلقت است .

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله 11 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید



دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-106675-%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d9%87-%d9%83%d9%84%d9%8a%d8%a7%d8%aa%db%8c-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d9%85%d8%b3%d8%a3%d9%84%d9%87-%d9%85%d8%b9/
  • ۹۵/۰۶/۳۰
  • reza dadashi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی