بحث ما درباره مسأله معاد است . مسأله معاد از نظر اهمیت ، بعد از مسأله توحید مهمترین مسأله دینی و اسلامی است . پیغمبران ( و بالخصوص&rlm آنچه از قرآن درباره پیغمبر ما استفاده می&rlm شود ) آمده&rlm اند برای اینکه مردم&rlm را به این دو حقیقت مؤمن و معتقد کنند : یکی به خدا ( مبدأ ) و دیگر به&rlm قیامت و یا فعلا به اصطلاح معمول ما معاد مسأله معاد چیزی است که برای&rlm یک مسلمان ایمان به آن لازم است ، یعنی چه ؟ یعنی در ردیف مسائلی نیست&rlm که چون از ضروریات اسلام است و ایمان به پیغمبر ضروری است ، پس ایمان&rlm به آن هم به تبع ایمان به پیغمبر ضروری است . ما بعضی چیزها داریم که باید به آنها معتقد بود ، به این معنا که&rlm اعتقاد به آنها از اعتقاد به پیغمبر منفک نیست ، باید به این&rlm معناست نه به معنی تکلیف ، به معنی این است که انفکاک پذیر نیست که&rlm انسان به پیغمبر و اسلام ایمان و اعتقاد داشته باشد ولی به این چیز ایمان&rlm نداشته باشد . مثلا روزه ماه رمضان ، می&rlm گویند که روزه ماه رمضان از ضروریات اسلام است . اگر کسی روزه نگیرد و بدون عذر روزه بخورد ، این&rlm آدم فاسق است ولی اگر کسی منکر روزه باشد ، از اسلام خارج است ، چرا ؟
برای اینکه اسلام ایمان به وحدانیت خدا و ایمان به پیغمبر است و امکان&rlm ندارد که کسی به گفته پیغمبر ایمان داشته باشد ولی روزه را منکر باشد ، چون اینکه در این دین روزههست از ضروریات و از واضحات است ، یعنی نمی&rlm شود انسان در ذهن خودش&rlm میان قبول گفته&rlm های پیغمبر و منها کردن روزه تفکیک کند . ولی خود مسأله&rlm اعتقاد به روزه داشتن مستقلا موضوع ایمان و اعتقاد نیست ، یعنی در قرآن&rlm هیچ جا وارد نشده : کسانی که به روزه ایمان می&rlm آورند . اما گذشته از اینکه مسأله معاد و قیامت مثل روزه از ضروریات اسلام&rlm است ( یعنی نمی&rlm شود کسی معتقد به پیغمبر باشد ولی منکر معاد باشد ) در تعبیرات قرآن کلمه ایمان به قیامت ، ایمان به یوم آخر آمده است ، یعنی&rlm پیغمبر مسأله معاد را به عنوان یک چیزی عرضه کرده است که مردم همان&rlm طوری که به خدا ایمان و اعتقاد پیدا می&rlm کنند ، به آخرت هم باید ایمان و اعتقاد پیدا کنند ، که معنی آن این می&rlm شود که همین طوری که خداشناسی لازم&rlm است ( یعنی انسان در یک حدی مستقلا با فکر خودش باید خدا را بشناسد ) در مسأله معاد نیز انسان باید معادشناس باشد ، یعنی پیغمبر نیامده است&rlm که در مسأله معاد بگوید چون من می&rlm گویم معادی هست شما هم بگویید معادی&rlm هست ، مثل اینکه من گفتم روزه واجب است شما هم بگویید روزه واجب است&rlm . نه ، ضمنا افکار را هدایت و رهبری و دعوت کرده که معاد را بشناسند ، معرفت و ایمان به معاد پیدا کنند .
معاد ، جزء اصول دین
اینکه علمای اسلام معاد را از اصول دین قرار داده&rlm اند ولی سایر ضروریات&rlm را از اصول دین قرار نداده&rlm اند ، بر همین اساس است . چون خیلی اشخاص از ما این سؤال را می&rlm کنند ، می&rlm گویند شهادتین که انسان به آن مسلمان می&rlm شود دو چیز بیشتر نیست : اشهد ان لا اله الا الله ، اشهد ان محمدا رسول الله&rlm
. دیگر چرا مسأله معاد را جزء اصول دین قرار داده&rlm اند ؟ خوب ، آدمی که&rlm به پیغمبر ایمان داشته باشد ، به هر چه پیغمبر گفته ( اگر برایش ثابت&rlm شود که پیغمبر گفته ، مخصوصا اگر ثبوتش به حد ضرورت و بداهت برسد ) ایمان پیدا می&rlm کند ، پس ما باید بگوییم اصول دین دو چیز بیشتر نیست
( 1 ) : توحید ، نبوت ، معاد فرع و طفیلی نبوت است ، چون ما به نبوت&rlm
اعتقاد داریم و پیغمبر از معاد خبر داده ، به معاد هم اعتقاد داریم ، همین طوری که چون پیغمبر گفته&rlm اند نماز واجب است به نماز هم اعتقاد داریم ، نماز هم از ضروریات است ، روزه هم از ضروریات است ، حج هم از ضروریات است . این ایراد وارد نیست ، چون علت اینکه مسلمین معاد را جزء اصول دین&rlm قرار داده&rlm ا ند این بوده که اسلام درباره معاد یک امر علاوه&rlm ای از ما خواسته&rlm ، یعنی نخواسته ما فقط آن را به عنوان یکی از ضروریات اسلام ، به طفیل&rlm قبول نبوت قبول کرده باشیم ، خواسته که خود ما هم مستقلا به آن ایمان و اعتقاد داشته باشیم ، ولو مثلا ما به نبوت اعتقاد نداشته باشیم ، به معاد اعتقاد داشته باشیم . این که ولو می&rlm گویم نه اینکه از آن صرف نظر می&rlm کنم ، می&rlm خواهم بگویم یک مسأله&rlm ای است که خواسته ما مستقلا به آن ایمان&rlm داشته باشیم و لهذا قرآن استدلال می&rlm کند بر قیامت ، استدلال نمی&rlm کند بر روزه&rlm ، می&rlm گوید روزه را پیغمبر گفته ، ولی استدلال می&rlm کند بر قیامت ، چه آن نوع&rlm استدلالی که پایه آن خود توحید است ، و چه آن استدلالی که پایه آن نظام&rlm خلقت است .
فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد
تعداد صفحات این مقاله 11 صفحه
پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید
لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-106675-%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d9%87-%d9%83%d9%84%d9%8a%d8%a7%d8%aa%db%8c-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d9%85%d8%b3%d8%a3%d9%84%d9%87-%d9%85%d8%b9/
- ۹۵/۰۶/۳۰